Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata és
Kecskemét Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala
ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓJA
az elektronikus ügyintézés során végzett adatkezelésekről
Adatkezelő: |
Adatkezelő: Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata Székhely: 6000 Kecskemét, Kossuth tér 1. Képviselő: Szemereyné Pataki Klaudia, polgármester Telefonszám: 06 76/513-513 E-mail cím: kecskemet@kecskemet.hu Honlap: www.kecskemet.hu |
Adatvédelmi tisztviselő: |
1. AZ ADATKEZELÉS CÉLJA
Az adatkezelés célja: az elektronikus ügyintézés lehetőségének biztosítása a vonatkozó jogszabályi rendelkezések betartása mellett Kecskemét Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalában és Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzatánál (a továbbiakban együtt: Hivatal).
_
2. AZ ADATKEZELÉS JOGALAPJA
Az adatkezelés az általános adatvédelmi rendelet: a 2016. április 27-i a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés e) pontján alapul, tekintettel a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Dáptv.), továbbá a digitális állampolgárság egyes szabályairól szóló 321/2024 (XI.6.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet), valamint a digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024 (XI.6.) Korm. rendelet rendelkezéseire.
3. A KEZELT SZEMÉLYES ADATOK FORRÁSA
Az ügyfél által megadott adatok az e-ügyintézés során, a Hivatal (a Dáptv. értelmében digitális állampolgárság szolgáltató) szakrendszereiben szereplő adatok, valamint a Korm. rendelet 14. § (3) bekezdése alapján az eljárás lefolytatásához szükséges adatot tartalmazó nyilvántartásból, illetve elektronikus információs rendszerből átvett adatok.
4. ADATKEZELÉS
A Korm. rendelet 14. § (1) bekezdése alapján a digitális állampolgárság szolgáltató és az életesemény szolgáltató (e § alkalmazásában a továbbiakban együtt: szolgáltató) a felhasználóra vonatkozóan a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványon és annak tárolóelemén, az egyedi azonosítót tartalmazó hatósági igazolványon, valamint a jogosultságot vagy jogviszonyt igazoló okmányon található adatokat (a továbbiakban együtt: okmány adatok), továbbá a felhasználó személyes adatát az általa nyújtott szolgáltatás során a (2) bekezdésben meghatározott célból felhasználja.
A Korm. rendelet 14. §. (2) bekezdése értelmében a Hivatal
- a digitális állampolgárság nyilvántartásban szereplő adatokat a szolgáltatás nyújtásához,
- a természetes személyazonosító adatokat, az egyedi azonosítót, az okmány adatokat, az okmány érvényességével összefüggő adatokat, valamint a digitális állampolgárság nyilvántartásában szereplő adatokat a személyazonosításhoz,
- a természetes személyazonosító adatokat, az egyedi azonosítót, valamint az okmány adatokat a jogosultság vagy jogviszony megállapításához és igazolásához,
- a természetes személyazonosító adatokat, az egyedi azonosítót, valamint az okmány adatokat az okmánnyal kapcsolatos eljárás lefolytatásához,
- a természetes személyazonosító adatokat, az egyedi azonosítót, valamint az anyakönyvi nyilvántartásban szereplő adatot az anyakönyvi nyilvántartással összefüggő eljárás kezdeményezéséhez, valamint a felhasználó számára történő elérhetővé tételéhez és az adat igazolásához,
- a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban szereplő adatot a személyiadat- és lakcímnyilvántartással összefüggő eljárás lefolytatásához, valamint felhasználó számára történő elérhetővé tételéhez és az adat igazolásához,
- a természetes személyazonosító adatokat, az egyedi azonosítót, az okmány adatokat, valamint a támogatásra vagy kedvezményre való jogosultság megállapításához szükséges adatot tartalmazó nyilvántartásában szereplő adatot a támogatás vagy kedvezmény megállapítására irányuló eljárás lefolytatásához, valamint a felhasználó számára történő elérhetővé tételéhez és az adat igazolásához köthető célból kezeli.
A Korm. rendelet 14. § (4) bekezdése értelmében jelen adatkezelés során egyedi azonosító a felhasználóhoz köthető, a (3) bekezdés szerinti nyilvántartásból, illetve elektronikus információs rendszerből átvehető azonosító.
A Korm. rendelet 14. § (1) és (2) bekezdés szerinti célok együttesen is alkalmazhatók, amennyiben azt a szolgáltatásnyújtás indokolja.
5. KEZELT ADATOK KÖRE
Az adott ügytípushoz igazodóan változó, azonban valamennyi esetben a jogszabályban foglalt adatszolgáltatási kötelezettséghez igazodó. Jellemzően megadott adatok: kérelmező adatai (név, születési név, születési hely, idő, személyi azonosító, anyja születési neve), lakcím, levelezési cím adatok, adóazonosító jel, személyazonosító okmány (típusa, okmányazonosítója, kiállító hatóság megnevezése, érvényességi ideje), ügyfélminőséghez tartozó egyedi azonosítók (pl. saját ügy, hozzátartozó, meghatalmazott), kapcsolattartási adatok (e-mail cím, telefonszám), az adott kérelemhez tartozó egyedi azonosítók (pl. bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésének ténye, anyakönyvezett személyek adatai, anyakönyvi kivonat kézbesítésének módja).
Az adott kérelem lefolytatásához szükséges adatkör a kérelem, bejelentési adatlap megnyitásával megismerhetővé válik.
6. A SZEMÉLYES ADATOK TÁROLÁSÁNAK IDEJE
A kezelt személyes adatokat tartalmazó iratokat - ideértve ezek elektronikus formátumát - a Hivatal az iratkezelésére vonatkozó jogszabályok, így elsősorban a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló törvény, valamint a Hivatal iratkezelési szabályzata szerint iktatja, majd az e szabályzat mellékletét képező irattári tervben meghatározott selejtezési idő lejártáig kezeli. A számviteli alapbizonylatoknak minősülő pénzügyi teljesítéssel összefüggő iratok és az abban foglalt személyes adatok esetén azonban a megőrzési időt a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 169.§-a határozza meg, amely szerint az legalább 8 év. A megőrzési időt követően a nem selejtezhető iratok általában 15 év elteltével az illetékes levéltár kezelésébe kerülnek, de egyes az irattári tervben meghatározott esetekben határidő nélkül A Hivatal irattárában maradnak. A selejtezendő iratokat a Hivatal megsemmisíti. A levéltárba adással a személyes adatok kezelése a Hivatalnál megszűnik.
7. AZ ÉRINTETTEK ADATKEZELÉSSEL KAPCSOLATOS JOGAI
7.1. Tájékoztatás és a személyes adatokhoz való hozzáférés
Az érintettnek joga van arra, hogy az Adatkezelő által tárolt személyes adatait és a kezelésükkel kapcsolatos információkat megismerhesse, bármikor kikérje, ellenőrizze, hogy az Adatkezelő milyen adatot tart nyilván róla, továbbá jogosult arra, hogy a személyes adatokhoz hozzáférést kapjon. Az érintett az adatokhoz való hozzáférésre irányuló kérelmét írásban köteles eljuttatni az Adatkezelő részére és az igényelt adatokat írásban (elektronikusan vagy postai úton küldött levélben) adja meg az Adatkezelő, szóbeli tájékoztatást ezzel összefüggésben nem ad.
Az Adatkezelő a személyes adatok papíralapú vagy elektronikus másolatát első alkalommal ingyenesen biztosítja az érintett részére. Az érintett által kért további másolatokért az Adatkezelő adminisztratív költségeken alapuló, észszerű mértékű díjat számíthat fel. Ha az érintett elektronikus úton kéri a másolat kiadást, úgy az információkat emailben, széles körben használt elektronikus formátumban bocsátja az Adatkezelő az érintett rendelkezésére.
Az érintett a tájékoztatást követően, amennyiben az adatkezeléssel, a kezelt adatok helyességével nem ért egyet, úgy az alábbiakban meghatározottak szerint kérelmezheti a rá vonatkozó személyes adatok helyesbítését, kiegészítését, törlését, kezelésének korlátozását, tiltakozhat az ilyen személyes adatok kezelése ellen.
7.2. Kezelt személyes adatok helyesbítéséhez, kiegészítéséhez való jog
Az érintett kérelmére az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül helyesbíti az érintett által írásban megjelölt pontatlan személyes adatokat, illetve a hiányos adatok kiegészítését elvégzi az érintett által megjelölt tartalommal. Az Adatkezelő minden olyan címzettet tájékoztat a helyesbítésről, kiegészítésről, akivel a személyes adatot közölte, kivéve, ha ez lehetetlennek bizonyul, vagy aránytalanul nagy erőfeszítést igényel. Az érintettet e címzettek adatairól tájékoztatja, ha ezt írásban kérelmezi.
7.3. Adatkezelés korlátozásához való jog
Az érintett jogosult arra, hogy írásbeli kérelme esetén az Adatkezelő korlátozza az adatkezelést, ha
- az érintett vitatja a személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy az Adatkezelő ellenőrizze a személyes adatok pontosságát,
- az adatkezelés jogellenes, és az érintett ellenzi az adatok törlését, és ehelyett kéri azok felhasználásának korlátozását,
- az Adatkezelőnek már nincs szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de az érintett igényli azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez,
- az érintett tiltakozik az adatkezelés ellen; ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amíg megállapításra nem kerül, hogy az Adatkezelő jogos indokai elsőbbséget élveznek-e az érintett jogos indokaival szemben.
Az Adatkezelő az érintettet, akinek kérelmére korlátozta az adatkezelést, az adatkezelés korlátozásának feloldásáról előzetesen tájékoztatja.
7.4. Törléshez (elfeledtetéshez) való jog
Az érintett kérésére az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül törli az érintettre vonatkozó személyes adatokat, ha a meghatározott indokok valamelyike fennáll: a személyes adatokra már nincs szükség abból a célból, amelyből azokat az Adatkezelő gyűjtötte vagy más módon kezelte; az érintett visszavonja az adatkezelés alapját képező hozzájárulását, és az adatkezelésnek nincs más jogalapja; az érintett saját helyzetével kapcsolatos okokból tiltakozik az adatkezelés ellen, és nincs jogszerű ok az adatkezelésre; az érintett tiltakozik a rá vonatkozó személyes adatok közvetlen üzletszerzés célból történő adatainak kezelése ellen, ideértve a profilalkotást is, amennyiben az a közvetlen üzletszerzéshez kapcsolódik; a személyes adatokat az Adatkezelő jogellenesen kezeli; a személyes adatok gyűjtésére közvetlenül gyermekeknek kínált, információs társadalommal összefüggő szolgáltatások kínálásával kapcsolatosan került sor. Az érintett a törléshez, elfeledtetéshez való jogával nem élhet, ha az adatkezelés szükséges a véleménynyilvánítás szabadságához és a tájékozódáshoz való jog gyakorlása céljából; népegészségügy területét érintő közérdek alapján; a közérdekű archiválás céljából, tudományos és történelmi kutatási célból vagy statisztikai célból, amennyiben a törléshez való jog gyakorlása lehetetlenné tenné vagy komolyan veszélyeztetné ezt az adatkezelést; vagy jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez, illetve védelméhez.
7.5. Tiltakozás személyes adatok kezelése ellen
Az érintett a saját helyzetével kapcsolatos okokból bármikor írásban tiltakozhat személyes adatainak kezelése ellen, ideértve a profilalkotást is, illetve az érintett jogosult arra, hogy bármikor tiltakozzon a rá vonatkozó személyes adatok közvetlen üzletszerzés céljából történő kezelése ellen.
7.6. Kérelem teljesítésének határideje
Az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül, de mindenféleképpen a 7.1-7.5. pont szerinti bármely kérelem beérkezésétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az érintettet a hozott intézkedésekről. Szükség esetén, figyelembe véve a kérelem összetettségét és a kérelmek számát, ez a határidő további két hónappal meghosszabbítható, de ez esetben a késedelem okainak megjelölésével az Adatkezelő a kérelem kézhezvételétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az érintettet. Ha az érintett elektronikus úton nyújtotta be a kérelmet, a tájékoztatást az Adatkezelő elektronikus úton adja meg, kivéve, ha azt az érintett másként kéri.
7.7. Jogorvoslati lehetőségek
Ha az érintettnek a személyes adatai kezelésével kapcsolatosan panasza van, elsősorban az ügy ügyintézőjéhez vagy az adatvédelmi tisztviselőhöz fordulhat. Emellett az érintettnek joga van a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz panaszt benyújtani, bizonyos esetekben pedig bírósági eljárást kezdeményezhet.
Név: Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH)
Székhely: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11.
Postacím: 1363 Budapest, Pf. 9.
Honlap: http://www.naih.hu
Telefon: +36 (1) 391-1400
E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu
Hivatali kapu: Rövid név: NAIH, KR ID: 429616918
_
8. Egyéb információk
Az adatkezelő az adatkezelés során profilalkotást és automatikus döntéshozatalt nem alkalmaz, az adatokat harmadik országba nem továbbítja. A Hivatal a személyes adatokat közhatalmi jogosítvány gyakorlása keretében végzett feladat végrehajtása érdekében kezeli, ezért az adathordozhatóság jogosultsága nem alkalmazható.
Adattovábbítás
A digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024 (XI.6.) Korm. rendelet 21. § (1) bekezdés értelmében:
„A 2. mellékletben meghatározott nyilvántartások adatai tekintetében – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a nyilvántartást vezető együttműködő szerv, ennek hiányában a nyilvántartást működtető együttműködő szerv, továbbá ezen nyilvántartások vezetésére, illetve működtetésére jogszabályban kötelezett valamennyi szervezet a Központi Kormányzati Szolgáltatás Busz (a továbbiakban: KKSZB) útján jogszabályban rögzítettek szerint automatikus információátadási szolgáltatást nyújt, vagy azt központi szolgáltatásként a KKSZB szolgáltatójától igénybe veszi, amelynek keretében biztosítja a 2. mellékletben meghatározott nyilvántartásokban szereplő egyes adatok átadásának lehetőségét automatikus információátadás útján.”
Jelen tájékoztató a https://kecskemet.hu/varoshaza/adatvedelem oldalon található Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata és Kecskemét Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala a személyes adatok kezeléséről szóló általános adatkezelési tájékoztatójában foglaltakat egészíti ki.
Kecskemét, 2024. december 10.